Od jakiegoś czasu podczas zajęć sięgam głównie po gry własnego autorstwa, jednak korzystam również z niektórych materiałów innych blogerów lub z gotowych gier. Dzisiejszy wpis chciałam poświęcić jednej z gier, którą wielu naszych uczniów ma w domach a my możemy wykorzystać to, że dzieciaki znają ją i lubią – podczas lekcji angielskiego zagramy w Story Cubes.
Już od dłuższego czasu nosiłam się z zamiarem sięgnięcia po Story Cubes. Słyszałam pozytywne opinie koleżanek, które pracują ze starszymi uczniami jednak nie wiedziałam, czy będą przydatne również w szkole podstawowej. Na stornie wydawnictwa Rebel możemy znaleźć naprawdę mnóstwo sposobów na wykorzystanie kości. Większość z nich jednak jest za trudna dla moich uczniów, którzy, ze względu na wiek, mają ograniczony zasób słownictwa. Udało mi się jednak przetestować grę na kilka sposobów w różnych grupach i okazało się, że gra bardzo fajnie sprawdza się również w młodszych grupach wiekowych.
Podczas swoich zajęć wykorzystuję dwa zestawy: pomarańczowy podstawowy oraz niebieski Muminki. Obydwa zawierają po 9 kości i małe pudełko, dzięki czemu gra jest poręczna i łatwo odnaleźć ją nawet w kobiecej torebce 😉 Niebieski zestaw zawiera instrukcję z angielskimi nazwami bohaterów bajki. Dzięki temu nie będziemy mieć wątpliwości, jak przetłumaczyć zawiłe imiona bohaterów bajki 😉 I tak Panna Migotka to Snorkmaiden a Mała Mi – Little My 🙂
Jak wykorzystuję kości w pracy z dziećmi ze szkoły podstawowej? Pomysł na Story Cubes z najmłodszymi uczniami wypatrzyłam kiedyś w którejś z grup na Facebooku – nie pamiętam w której. Zabawa polega na tym, że rzucamy kośćmi i następnie dziecko rysuje rysunek, na którym układa poszczególne obrazki kości. Gdy praca jest gotowa, uczeń omawia ją używając znanych sobie słów i zwrotów w języku angielskim.
Kolejny sposób na angielski ze Story Cubes wykorzystuję podczas zajęć w czwartych klasach. Uczniowie rzucają kośćmi, wybierają po 3 z nich a następnie budują krótkie wypowiedzi związane z wybranymi symbolami. Na początku dzieci nieśmiało podchodziły do takich ustnych wypowiedzi. Dlatego pierwsze próby podejmowaliśmy wszyscy razem – wybieraliśmy symbole i razem budowaliśmy krótkie zdania. To ośmieliło uczniów i później już każdy samodzielnie próbował swoich sił 😉
Dzieciaki lubią zdrową rywalizację, dlatego wykorzystuję to również podczas zabawy ze Story Cubes. Rzucamy kośćmi i wybieramy 2 – 3 symbole. Zadaniem uczniów jest wypisanie w określonym czasie jak największej liczby wyrazów kojarzących się im z podanymi symbolami. Fajna zabawa, niektóre skojarzenia są czasami mocno naciągane, 😉 ale jest to naprawdę ciekawe ćwiczenie na przypomnienie słownictwa. Wykorzystuję je podczas zajęć indywidualnych, jak również i podczas zajęć w grupach. W ten sposób gram z dziećmi od 3 klasy szkoły podstawowej.
Story Cubes możecie również połączyć z historyjką – komiksem. Potrzebna będzie nam kartka A4, na której markerem rysujemy 6 – 9 kratek. W każdej z nich wpisujemy część historii, oczywiście wykorzystując kości. W ten sposób gram podczas zajęć indywidualnych – na zdjęciach z uczennicą gimnazjum 🙂
Więcej pomysłów na wykorzystanie Story Cubes znajdziecie tutaj –> Story Cubes: Jak grać? Cała seria to kilkanaście zestawów różnej wielkości: po 3 lub po 9 kości. W te większe można grać samodzielnie, natomiast te mniejsze są dodatkami. Bardzo fajnym zestawem wartym wypróbowania wydają mi się szczególnie Baśnie i Poszlaki (wszystkie znajdziecie tutaj –> Story Cubes). Z mieszanymi zestawami na pewno będziecie mogli stworzyć rewelacyjne opowieści.
Zestawy Story Cubes otrzymałam dzięki uprzejmości wydawnictwa Rebel, za co serdecznie dziękuję. Swoje kości do gry możecie znaleźć tutaj –> Story Cubes.
Jak widzicie, Story Cubes z powodzeniem możecie wykorzystać podczas lekcji angielskiego również w szkole podstawowej. Jeśli jesteście wychowawcami, to na pewno świetnie sprawdzą się również podczas lekcji wychowawczych 😉
Widziałam dzieci grające tymi kośćmi, ale nie wiedziałam, jak je wykorzystać z młodszymi uczniami. Dzięki!
Też na początku myślałam, że to gra dla starszych uczniów, ale jak widać 🙂 z powodzeniem możemy je wykorzystywać w pracy z młodszymi dziećmi 🙂
Bardzo fajne pomysły!
Dzięki! I sposobów na wykorzystanie też jest mnóstwo. Z pozoru taka prosta gra, a jak przydatna podczas lekcji językowych 😉