Lepiej późno niż wcale! Tak pomyślałam zasiadając ze swoimi uczniami go gry Dixit. Wiem, że te gra może być wam już dobrze znana, ale mam nadzieję, że podpowiem Wam jakieś nowe sposoby na jej wykorzystanie podczas lekcji angielskiego. Let’s play!
Zaczynamy od początku 😉 W pudełku znajdziecie 84 kart, planszę z torem punktów wewnątrz pudełka, 6 drewnianych pionków królików, 36 znaczników głosowania oraz instrukcję. Oczywiście mam na myśli wersję podstawową, ponieważ Dixit doczekał się już całej serii dodatków zawierających oczywiście nowe karty. Wszystkie dodatki wraz z wersją podstawową znajdziecie tutaj -> Dixit Rebel
Na czym to polega? Jeśli jeszcze nie znacie zasad tej świetnej gry, najlepiej zobrazuje je Wam ten krótki filmik.
Tak więc jak najbardziej nasi uczniowie mogą grać zgodnie z zasadami. W większych grupach w parach lub zespołach 3 – 4 osobowych. Ale nauczyciele lubią ciągle coś zmieniać tak, żeby dzieciaki nie nudziły się zbyt szybko, tak więc podzielę się z Wami kilkoma swoimi pomysłami na wykorzystanie gry Dixit podczas zajęć językowych.
- Każdy z uczniów otrzymuje taką samą ilość kart, z których ma ułożyć historyjkę. Ilość kart uzależniam od językowego poziomu swoich uczniów. Oczywiście w młodszych klasach mogą to być pojedyncze wyrazy które będą wskazywały na powiązania między poszczególnymi kartami.
- Wersja dla najmłodszych – do jednego obrazka trzeba dorysować resztę historii i opowiedzieć, co znajduje się na rysunku.
- Karty układamy w kilku kołach – mniejsze, większe itp (zdjecie poniżej). Dzieci dostają po jednej karcie a następnie z każdego trzeba koła muszą wybrać jedną kartę związaną z poprzednią i tak do końca – zaczynamy od największego koła.
- Sprawdzamy zasób słownictwa. Na czas wypisujemy zwroty związane z daną kartą.
- Podajemy hasło np. Cinderella i w określonym czasie dzieci mają znaleźć jak najwięcej kart związanych z tym hasłem.
- Powtórzenie nazw zawodów: na karteczkach zapisujemy nazwę zawodu i napis układamy obok karty.
- Do kart przyporządkowane napisy w języku poskim – uczeń ma podać nazwę angielską
- Każda grupa ma przygotowane na kartce słowa/zwroty w języku angielskim – na czas szukają odpowiednich kart. Oczywiście trzeba uzadanić swój wybór (w miarę umiejętności)
- Połączenie dwóch gier Dixit i Story cubes: rzucamy kością i szukamy kart przestawiających symbol z kości.
- Rozkładamy kilkanaście kart – jeden uczeń zaczyna opisywać wybraną kartę, pozostali zgadują która to karta. Nie można „strzelać” kto się pomyli odpada z gry.
Ogromnym atutem tej gry niewątpliwie są prześliczne karty, do których możemy wymyśleć naprawdę niesamowite skojarzenia. Oczywiście presja czas w przypadku zabaw tego typu robi swoje, ale dzięki temu powstają naprawdę świetne historie i zwroty, jakie wcześniej nie przyszłyby nam do głowy. Dzieci chętnie po nią sięgają, ponieważ gra przyciąga wzrok kolorystyką oraz niebanalnymi kartami.
A żeby karty przetrwały próbę czasu i spotkania z naszymi uczniami 😉 polecam zakup koszulek na karty. Rebel ma w sprzedaży koszulki idealnie pasujące do kart z Dixita – kliknij tutaj -> koszulki Dixit. Oczywiście można je również zalaminować, ale kart jest naprawdę dużo, więc dzięki koszulkom zaoszczędzimy mnóstwo czasu na wycinaniu 🙂
Osobiście na pewno skuszę się na jakiś dodatek – bardzo podobają mi się Dixit: Podróże. Rebel ma naprawdę mnóstwo świetnie wydanych gier (mój wpis na temat Story cubes znajdziecie tutaj -> Let’s play – Story cubes), które idealnie pasują do lekcji językowych. A Dixit z powodzeniem możmy wykorzystać również podczas kolonii językowych, mamy do wyboru dużo kart więc możemy grać w liczniejszych grupach. Jeśli jesteście wychowawcami, to na pewno świetnie sprawdzą się również podczas lekcji wychowawczych 🙂
Chyba muszę w końcu kupić i wypróbować Dixit, dziękuję za wskazanie różnych możliwości wykorzystania kart.
Polecam, warto się skusić. Świetne karty zaangażują najbardziej opornych uczniów 🙂 Poza tym to uniwersalna gra, można w nią grać w ramach każdego tematu 🙂