Back to school, Classroom management, Inne gry i zabawy, Język angielski/English, Język francuski/Français, Język hiszpański/Español, Język niemiecki/Deutsch, No prep games

Icebreakers na lekcji angielskiego …

… czyli gry i zabawy na przełamanie lodów podczas pierwszych zajęć w nowym roku szkolnym. Powinniśmy pamiętać o tym, że integracja grupy pozytywnie wpływa na jej pracę. Tak więc warto – szczególnie podczas tych pierwszych lekcji – poświęcić czas na zabawy budujące relacje nie tyko między uczniami, ale również między nauczycielem a dziećmi.Dodatkowo icebreakers są świetnym przerywnikiem w pojawiającej się codziennej rutynie, z jaką często spotykamy się w szkołach. Ponadto są również idealnym zapychaczem czasu – jeśli do końca zajęć zostało nam kilka minut a my już nie mamy co robić, warto sięgnąć po gry tego typu. Sama do dzisiaj pamiętam niektóre zabawy tego typu ze studenckich czasów i są to zajęcia, do których zawsze wracam myślami z uśmiechem na twarzy.
Kilka moich propozycji na icebreakers znajdziecie w najnowszym numerze Get Creative!, który ukaże się już niebawem. Dzisiaj chciałam się z Wami podzielić kilkoma innymi sposobami na urozmaicenie zajęć oraz przełamanie stresu, który często towarzyszy uczniom podczas zajęć językowych.

1-01

Przygotowujemy małe karteczki w różnych kolorach. Wkładamy je do torebki a uczniowie losują po jednej karteczce i odpowiadają na pytanie lub kończą zdanie. Przykłady:

  • red – something about your dreams
  • yellow – somethig about your family
  • orange – something about your best friend
  • blue – something about your favourite band/singer
  • brown – somtehing you can’t live without
  • green – something you want to learn/achieve  this year

Tak naprawdę ta zabawa funkcjonuje z m&m’s, ale jeśli nie chcemy wydawać swoich pieniędzy dodatkowo na słodycze dla dzieci 😉 to możemy wykorzystać kolorowe karteczki.

8-01
Dzielimy uczniów na zespoły 4 – 6 osobowe (w zależności od liczeności klasy). Zadaniem każdej z grup jest uszeregowanie się wg podanych zaleceń najszybciej jak to możliwe Przykłady:

  • How many letters are in your surname? (from tallest to shortest)
  • How many siblings have you got?
  • How many conuntries have you been to?

3-01

Na karteczkach wszyscy uczniowie opisują siebie w kilku zdaniach (wygląda, zainteresowania), ale nie podają swojego imienia ani nazwiska. Następnie wszystkie kartki wrzucamy do pudełka/koszyczka. Wszyscy siedzą w kole i każdy po kolei losuje jedną kartkę, odczytuje na głos opis i próbuje odgadnąć, o kim jest mowa. Potem próbują wszyscy chętni a na koniec autor notatki ujawnia się 😉

4-01
Uczniowie grają w grupach 3 – 5 osobowych. Każdy zespół wypisuje wszystkie litery angielskiego alfabetu jedna pod drugą.  Zadaniem dzieci jest wypisanie przedmiotów (również owoce i warzywa), których nazwy zaczynają się na każdą z liter alfabetu. Bawimy się na czas: albo dajemy dzieciakom np. 5 – 10 min albo zabawa trwa, dopóki 2 – 3 drużyny nie skończą zadania. Na koniec grupy odczytują swoje propozycje.

5-01
Dzieci losują kartki z rysunkami zwierząt (w starszych grupach mogą to być karteczki z zapisanymi nazwami zwierząt) . Gdy zaczyna grać muzyka, uczniowie  zachowują się w sposób charakterystyczny dla wylosowanego przez siebie zwierzątka. Po zatrzymaniu muzyki, dzieci zaczynają szukać swoich „krewniaków”, czyli uczniów, którzy wylosowali to same zwierzę do naśladowania. Na koniec pary podają nazwę swojego zwierzaka.

6-01
Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel przykleja pod każdym krzesłem karteczkę z zapisanym zadaniem. Po rozpoczęciu lekcji uczniowie odklejają karteczki ze swoich krzeseł i postępują zgodnie z instrukcją.  Najbardziej lubię tę zabawę z poleceniami typu „Find somebody who …”, np.

  • … has a pet
  • … is an only child
  • … has a birthday in the summer
  • … loves to read

W drugiej wersji zabawy karteczki przyklejamy w różnych miejscach sali a zadaniem uczniów jest odszukanie po jednej karteczce i wykonanie zadania.

7-01
Dzieci siedzą w kole, w czasie trwania muzyki krąży pudełko. Gdy muzyka milknie uczeń, u którego znajduje się pudełko, wyjmuje z jedną karteczkę i wykonuje zapisane na niej zadanie.

W niektóre z tych zabaw sama bawiłam się podczas studiów czy praktyk. Z czasem bardzo miło wspominamy takie zajęcia. Budowanie pozytywnej atmosfery jest kluczowe dla udanych lekcji. Warto pamiętać o tym już od pierwszych zajęć 🙂

3 myśli w temacie “Icebreakers na lekcji angielskiego …”

Leave a Reply to agnieszka peczke Cancel reply