Flashcards, Język angielski/English, Język francuski/Français, Język hiszpański/Español, Język niemiecki/Deutsch, No prep games

Zabawy z flashcards

Już od dawna zabierałam się za pisanie postu w tym temacie i nareszcie udało się! Chciałam podzielić się z Wami swoimi sprawdzonymi sposobami na wykorzystanie kart obrazkowych podczas zajęć językowych. Mam nadzieję, że znajdziecie u mnie coś nowego.
Wszyscy nauczyciele języków pracujący z młodszymi uczniami doskonale znają flashcards. Ba! Nie wyobrażają sobie bez nich pracy. Właśnie dlatego zabawy z nimi są tak ważne. Pomoce, z których korzystamy bardzo często warto wykorzystywać w ciekawy sposób tak, żeby nie znudziły się one ani uczniom ani nam. Mnie samej karty obrazkowe kilka razy uratowały życie 🙂 kiedy to albo zapomniałam zaplanowanej wcześniej gry, albo wysiadł rzutnik i okazało się, że z prezentacji/gry/filmu nici, albo zostało kilka minut do dzwonka… Tak więc przed Wami kilka zabaw, z których lubię korzystać bazując na kartach obrazkowych.

Szybka zabawa na rozpoczęcie pierwszych zajęć w danym dniu. Dlaczego właśnie pierwszych? Potrzebne będą tutaj krzesła wystawione na stół – a wystawione są właśnie po sprzątaniu poprzedniego dnia. Tak więc przed rozpoczęciem zajęć, zanim uczniowie wejdą do sali, pod każde krzesło wkładamy jedną kart obrazkową. Przed rozpoczęciem zajęć dzieci zdejmują krzesła i znajdują niespodziankę. I co dalej? Proponuję kilka wariantów, żeby niespodzianki się nie nudziły:

  • po kolei wykrzykują nazwy kart,
  • podają nazwę szeptem,
  • biegną do tablicy, przypinają flashcards a następnie cała grupa po kolei podaje ich nazwy,
  • podbiegają do nauczyciela, oddają mu kartę i podają jej nazwę,
  • mówią nazwę na ucho koledze/koleżance/nauczycielowi,
  • układają je w kole na dywanie i gamy w Spin the bottle,
  • dobierają się w grupy zgodnie z tematem kart  (jeżeli rozłożyliśmy flashcards z różnych tematów)
  • podają nazwę karty oraz jeszcze jedną inną nazwę/czynność/wypowiadają zdanie  związane z tematem obrazka, np. bike – my favourite toy

Zabawa na utrwalenie nowopoznanego słownictwa. Karty obrazkowe układamy na podłodze w rzędzie. Uczniów dzielimy na dwa zespoły. Gra muzyka a dzieci chodzą obok kart obrazkowych, każda drużyna po jednej stronie. Gdy muzyka milknie, uczniowie z przeciwnych drużyn zatrzymują się naprzeciwko kart, wyciągają nad nie ręce i grają w doskonale znane wszystkim Paper, rock, scissors. Osoba z pary, która wygra wyliczankę może podać nazwę karty obrazkowej. Jeśli nazwa będzie prawidłowa, zabiera kartę jao punkt dla swojej drużyny. Jeśli się pomyli, szansę zyskuje druga osoba.

Karty obrazkowe układamy w kartkę na podłodze obrazkami do dołu, tak jak do gry w Statki. Na skrawkach papieru zapisuje nazwy rzędów (A, B, C … 1, 2, 3 …) – ich ilość zależy od wielkości grupy. Uczniowie wybierają kartę podając jej numer np. B2, odsłaniają obrazek i podają jego nazwę.

O tej grze pisłam już kilka lat temu 🙂 ale nowi czytelnicy mogli nie dokopać się go tego wpisu, więc przypominam tę zabawę, ponieważ jest prawdziwym hitem i sprawdziła mi się w każdej grupie, nawet w tych dużo starszych 🙂
Tak więc układamy karty obrazkowe w kole, w środku kładziemy butelkę. Dzieci siadają dookoła i po kolei kręcą butelką podając nazwę obrazka, którego wskazała zakrętka. Jeśli ktoś nie zna nazwy, prosi o pomoc mówiąc Help i cała grupa podaje właściwą nazwę.


Flashcards rozkładamy na podłodze obrazkami do dołu. Na 2 – 5  z nich przyklejamy kartkę z napisem Kaboom! Uczniowie wskazują karty i podają ich nazwy. Jeśli zrobili to prawidłowo, mogą zachować kartę. Osoba, która wybierze kartę z Kaboom! musi oddać swoje karty lub – wariant kochany przez wszystkich – uczniowie wyrzucają swoje karty do góry a zadaniem tej osoby jest pozbieranie ich w jak najkrótszym czasie.

Przypinamy flashcards na tablicy i dzielimy uczniów na dwa zespoły, które ustawiają się w rzędach na końcu sali. Podczas zabawy z najmłodszymi dziećmi nauczyciel po podaje nazwę obrazka a dzieci podbiegają do tablicy, chwytają za kartę i podają jej nazwę.
Starszym uczniom możemy opisywać kartę w 2 – 3 zdaniach. Możemy również zdawać pytania, a flashcards będą tutaj odpowiedziami.
Do tej zabawy świetnie pasują moje karty obrazkowe z tematu Opposities -> Zestaw kart obrazkowych Opposities. Wykorzystując je uczniowie mogą podawać przeciwieństwa kart, które im wskażemy. Niby banalne, ale zobaczycie, jak wielu uczniów pomyli się i poda nazwę obrazka, zamiast jego przeciwieństwa 😉
Mam dla Was niespodziankę. Z okazji publikacji tego wpisu wszytkie moje sklepowe karty obrazkowe znajdziecie w promocyjnej cenie. Mam nadzieję, że dobrze będziecie się z nimi bawić!
Dzisiaj do sklepu zawitały trzy nowe gry oraz dwie nowe wersje językowe: włoska i hiszpańska! Pierwsza gra to uniwersalna karcianka związana z określaniem czasu i pytaniami typu have you got? Idealna na powtórki 😉 ->Revision game: Time

Kolejną nowość przygotowałam z myślą o najmłodszych uczniach: to planszówka w temacie przeciwieństwa. Znajdziecie ją w aż pięciu wersjach językowych! -> Gra planszowa “Opposities”


Ostatnia z najnowszych pozycji to znane i uwielbiane przez dzieci memory z pięknymi, oryginalnymi garfikami autorstwa Eweliny Protasewicz, czyli przeciwieństwa w akcji. -> Memory Opposities

I jeszcze jedna ważna informacja. Jeśli już dokonaliście zakupu w moim sklepie to nie zapomnijcie wystawić opinii. Już niebawem spośród osób, które wystawią opinię zakupionym produktom wybiorę kogoś, kogo obdaruję kuponem zniżkowym na następne zakupy 😉

4 myśli w temacie “Zabawy z flashcards”

Dodaj komentarz