Niezmiennie od kilku lat już w okolicy połowy września zabieram się za zajęcia związane z European Day of Languages. Dla mnie jest to temat nierozerwalnie związany z flagami oraz oczywiście krajami i narodowościami. Wokół tych tematów organizuję zajęcia dla swoich uczniów, różnicując je oczywiście ze względu na poziomy. Jeśli szukacie inspiracji na swoje lekcje, zapraszam!
Dobrym sposobem na wprowadzenie nazw krajów jest wykorzystanie ich najbardziej charakterystycznych obiektów. Dzieciaki kojarzą naprawdę dużo znanych budowli i warto wykorzystać to podczas zajęć z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych. Tematem przewodnim mogą być podróże i pozdrowienia w językach danych krajów oraz ich wyróżniające się obiekty. Możemy poprosić o dzieci przygotowanie rysunku z kilkoma informacjami na temat jednego wybranego miejsca/budynku lub zadać zadanie dla chętnych.
Dla maluchów znalazłam przystępną piosenkę:
a dla starszych uczniów proponuję -> zestaw materiałów Travel the world: prezentacje multimedialne + materiały do druku, z którymi zabierzecie uczniów w podróż dookoła świata. Wraz z moimi pomocami poznajemy 9 krajów: Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Brazylię, Niemcy, Francję, Włochy, Rosję, Japonię i Holandię, ich flagi, symbole, typowe potrawy. W skład zestawu wchodzą następujące materiały: trzy prezentacje multimedialne w wersjach do edycji, zestaw kart obrazkowych i wyrazowych oraz trzy gry planszowe a także link do ćwiczenia online utrwalającego nazwy symboli krajów występujących w materiałach.-> Zestaw materiałów Travel the world: prezentacje multimedialne + materiały do druku
W tym roku szkolnym jedna z moich koleżanek z pracy wymyśliła fajny temat, wokół którego będziemy budować swoje zajęcia z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych. Motywem przewodnim będą flagi i kolory i jest to o tyle ciekawe, że można go rozwijać na poszczególnych poziomach. I tak ze swoimi zerówkowiczami planuję proste omawianie kolorów. Każdy maluch w domu narysuje jedną wybraną flagę a podczas zajęć będziemy bawić się z kolorami i przygotowanymi przez nich kartami obrazkowymi. Zadanie dla pierwszaków dodatkowo polegać będzie na zapisaniu (z pomocą rodziców) nazw kolorów, drugie klasy dodadzą do tego nazwę kraju oraz większą liczbę flag a jeszcze starsi uczniowie będą opisywać szczegóły znajdujące się na flagach np. Portugalii, Hiszpanii czy USA.
W każdej z tych grup będę wspomagać się swoimi nowymi materiałami, które opracowałam specjalnie na tegoroczny European Day of Languages. Zaczniemy od -> prezentacji multimedialnej Flags and colours, razem z którą najpierw będziemy nazywać kolory i zgadywać, flaga którego kraju składa się właśnie z tych kolorów a następnie sprawdzimy swoje odpowiedzi.
Ponieważ będziemy bawić się i utrwalać nie tylko na jednej lekcji (nie lubię tematów, których później dzieci nie mają możliwości powtórzyć przez co zaraz wszystko zapominają) mam już gotowe inne materiały z flashcards, memory, domino i karcianką I have … Who has …? -> zestaw do druku Flags.
W ramach krajów, narodowości i powitań w różnych językach polecam swoją przetestowaną już na uczniach 🙂 -> prezentację multimedialną Countries and nationalities, z którą poznacie powitania i odpowiedzi na pytanie Where are you from?, zdjęcia pokazujące różne kraj na mapie oraz kartę ze stolicą, populacją i językiem danego kraju:
To już tradycja, że z okazji zajęć EDJ moi uczniowie starszych klas samodzielnie wykonują mini karty, z którymi podczas późniejszych lekcji gramy w memory. Dzięki temu nazwy krajów i narodowości zostają z nami na dłużej (i nie wyparują tak szybko z głów mam nadzieję).
Planuję również wystawę prac uczniów. W tym roku dodatkowo w jednej ze swoich drugich klas otrzymałam do dekoracji jedną z tablic i coś czuję, że właśnie flagi zapełnią ją już wkrótce.