Już od kilku lat łączę zimowe tematy z zajęciami o rodzinie. Właśnie dlatego w tym roku postanowiłam na swoje zajęcia zaprosić rodzinę bałwanków. Pomoże mi ona utrwalać słownictwo i porwie dzieci do zimowej zabawy. Chciałam podzielić się z Wami kilkoma pomysłami na takie właśnie zajęcia. Zapraszam 🙂
Bardzo lubię Finger Family Song i na szczęście jest jej zimowa wersja właśnie z bałwankami w roli głównej.
Fajnie wychodzi śpiewanie tej piosenki z własnoręcznie wykonanymi ekspresowymi pacynkami na place. Potrzebne będzie pięć małych białych kwadratowych kartek, które składamy na pół, sklejamy bok i górę w tai sposób, żeby można je było założyć na palce. Na każdej pacynce rysujemy bałwankowego członka rodziny i gotowe! Moim uczniom taka aktywność bardzo się spodobała.
Do wyboru mamy również kilka innych całkiem przyjemnych piosnek z bałwankami, może zaprosicie na swoje zajęcia jeszcze którąś z nich:
Często korzystam z prostych projektów plastycznych połączonych z opisywaniem prac. Jeśli są to maluchy, wtedy skupaimy się na ustnym prezentowaniu swoich wytworów. Od drugiej klasy w zwyż zabieramy się za ćwiczenie pisania i dlatego też wszystkie prace opisujemy nawiązjąc do aktualnie przerabianego materiału. A ponieważ obecnie jesteśmy na etapie opisywania tego, w co jesteśmy ubrani postanowiłam, że dzieci wykonają proste bałwanki, ubiorą je w dowolny strój a następnie opiszą. Skąd wzór? Zgadliście, dla mnie numerem 1 od dawna jest krokotak. Rówież tym razem sięgam tam po zimowe inspiracje, więc łapcie wzór bałwanka -> 3D winter colouring pages
Mam w swoich zasobach kilka rodzajów materiałów z bałwankami. Moje najnowsze dzieło to m.in. -> zestaw do druku Snowman family, w którym znajdziecie 8 różnych pomocy do druku na 84 stronach A4. W skład zestawu wchodzą flashcards w dwóch rodzajach, memory, karty obrazkowe z podpisami, memory, domino sześciokątne, action wheel, Roll and draw a snowman, karty How many letters? oraz gra karciana What comes next ?
Uzupełnieniem tych materiałów jest -> prezentacja multimedialna Snowman family, która składa się z 42 slajdów i jest dostępna w wersji do edycji. Te pomoce również wprowadzają/utrwalają słownictwo związane ze rodziną i są podzielone na trzy części.
I jeszcze jedne, chyba najulubieńsze 🙂 moich dla moich uczniów, czyli zakupy z bałwankami w postaci -> My shopping list: Winter clothes. Zadaniem naszych uczniów jest ulepienie bałwana. Każdy z nich chce ubrać swojego białego „kolegę” w ciekawy sposób. Niestety, brakuje nam ubrań – wybieramy się więc na zakupy!
Jak grać w My shopping list? W czasie, gdy uczniowie czytają swoje zakupowe listy, prowadzący rozkłada w różnych miejscach sali obrazki. Na sygnał garcze ruszają na zakupy – kto pierwszy uzbiera wszystkie produkty ze swojej listy – wygrywa. Do tej wersji gry należy wydrukować dwa zestawy kart z małymi obrazkami. W większych grupach uczniowie grają parami, czyli dwie osoby szukają ubrań z jednej listy.
My shopping list: Winter clothes jest dostępna w dwóch wersjach: z obrazkami (dla najmłodszych) i z napisami (dla starszych uczniów).
Read it. Zabawa z wykorzystaniem papierowych talerzyków i kart wyrazowych. Na podłodze układamy karty wyrazowe z nazwami członków rodziny, częściowo zakrywamy je talerzykami. Uczeń rzuca woreczkiem i próbuje odczytać wyraz, w który trafił.
Zabawa z wykorzystaniem kart obrazkowych. Flashcards z bałwankową rodziną wieszam na tablicy. Uczniowie siedzą w ławkach, wybieramy jednego chętnego ucznia, który staje tyłem do klasy. W tym czasie zabieram jedną kartę i daję ją jednemu z uczniów. Zadaniem osoby, która stoi na środku jest podanie nazwy brakującej karty oraz odgadnięcie, kto z klasy ma tę kartę.
Who are you? Chętny uczeń losuje jedną bałwankową kartę obrazkową a zadaniem pozostałych dzieci jest odgadnięcie, jaki to członek rodziny. Zadajemy tu pytania o wiek, ulubione aktywności sportowe, czynności wykonywane w czasie wolnym, pracę itp. Młodszym uczniom można przygotować listę krótkich odpowiedzi na temat każdego członka rodziny. Starsi mogą sami je wymyśleć bądź opowiadać o swojej rodzinie.
Find me. Przed rozpoczęciem zajęć chowamy w różnych miejscach sali karty obrazkowe zawinięte w kolorowy papier (wystarczy złożyć na pół zwykłą kartkę i włożyć do niej flashcard). Przy dźwiękach piosenki „Ran rain go away” dzieci szukają kart obrazkowych a kieruje nimi nauczyciel udzielając prostych instrukcji. Gdy karty zostaną skompletowane, grupa siada w kole a Ci, którzy znaleźli karty obrazkowe witają się z pozostałymi naśladując członków rodziny znajdujących się na ich kartach.
Więcej pomysłów na zajęcia w ramach tematu rodziny znajdziecie w moim ubiegłorcznym wpisie -> Gry i zabawy na zajęcia językowe MY FAMILY