Język angielski/English, Super Simple Songs

Gry i zabawy na zajęcia językowe MY FAMILY

Z pierwszymi klasami zaczynam właśnie nowy rozdział, tym razem dzieci będą poznawać słownictwo związane z rodziną. Staram się korzystać z różnych pomocy, a ponieważ mowa o najmłodszych uczniach, trzeba to dobrze zobrazować, żeby wiadomości trafiły do malutkich główek i zostały tam na długo.

Ponieważ mój stworek, z którym uczniowie poznawali części ciała (-> Body parts: karty obrazkowe i plakat), cieszył się dużym zainteresowaniem z ich strony, postanowiłam kolejny raz wykorzystać pomysł z dużym plakatem. Tym razem opracowałam drzewo genealogiczne i połączyłam je z rzepami.
Wykorzystuję je do wprowadzenia dodatkowego słownictwa związanego z rodziną (aunt, uncle, cousin) a następnie przez klika lekcji utrwalamy materiał i samą budowę drzewa genealogicznego ponieważ po pierwsze chcę, żeby dzieci dobrze zrozumiały temat. Po drugie, w domu mają wykonać projekt My family tree, więc zależy mi na tym, żeby były do tego odpowiednio przygotowane. Okrągłe mini karty do drzewa genealogicznego znajdziesz tutaj -> Zestaw materiałów My family. Pracę z planszą poprzedzam krótkim filmem ze Stevem i Maggie. Na szczęście dla moich pierwszaków ich filmy nie są zbyt dziecinne 😉

Uczniowie omawiają projekty wykonane w domach. Zawsze robię również wystawę prac. W tym roku już jest gotowa, ale zapomniałam zrobić zdjęcie a w związku z tym, że zaczynam właśnie ferie to musicie uwierzyć mi na słowo, że prace są naprawdę super. A dlaczego? Bo w zdecydowanej większości zostały wykonane przez dzieci albo przy niewielkiej pomocy rodziców. I takie projekty cenię najbardziej.

Jesteście ciekawi, z jakich innych pomysłów korzystam podczas omawiania materiału związanego z rodziną? Oto kilka z nich 😉

Doskonale znaną zabawę z krzesłami wykorzystuję do utrwalania wypowiedzi typu I have got … Ustawiamy koło z krzeseł, których jest o jedno mniej, niż uczestników zabawy. Jeden uczeń stoi w środku i mówi zdanie zaczynające się właśnie od I have got … one sister. I teraz wszystkie osoby, które również mają jedną siostrę, zamieniają się miejscami a uczeń, który stoi na środku próbuje usiąść na jakimś krześle. Osoba, której się to nie uda i zostanie na środku koła zaczyna kolejną rundę wypowiadając zdanie I have got … Raz na jakiś czas ja wtrącam swoje trzy grosze mówiąc Family tree – wtedy wszyscy uczniowie zamieniają się miejscami.

Bardzo lubię pracę z ciekawymi prezentacjami. Takimi, w których udział bierze cała klasa zamiast tylko biernie przyglądać się i słuchać nauczyciela. Dzięki moim materiałom dzieciaki szybciej zapamiętują wizualnie, jak “wygląda” dany wyraz, dzięki czemu później czytanie nie jest już tak dużym wyzwaniem dla większości uczniów. Do tematu o rodzinie opracowałam dwie prezentacje:

Znajdziesz je w moim zestawie materiałów -> My familyz których 100% dochodu przeznaczam na zbiórkę dla chorej Tosi. Mam nadzieję, że zechcesz dołączyć te prezentacje do swojej kolekcji i tym samym pomożesz choremu dziecku w nierównej walce z SMA. Poza prezentacjami w zestawie umieściłam również flashcards, memory i karty obrazkowe Winter clothes.

Z karteczek samoprzylepnych dzieci wykonują mini pacynki (jest to pomysł, który na moje zajęcia podrzuciła jedna z praktykantek, która w tym roku gościła na moich zajęciach). Składają karteczkę na pół, rysują wybranego członka rodziny i sklejają kartkę z trzech stron w taki sposób, żeby można było założyć pacynkę na palec krótszą częścią. Z tak wykonanymi pomocami (każdy uczeń robi trzy takie mini pacynki) bawimy się przy piosence Finger family.

Skoro uczymy się wymieniać członków rodziny, to ćwiczymy również pytania. A pomaga mi w tym maskotka, która wybiera chętnego ucznia, wywołuje go do tablicy, uprzejmie się wita 😉 zadaje jedno proste pytanie (np. How old re you, How are you?) a następnie prosi o zamknięcie oczu. W tym czasie chowam maskotkę za plecami jednego z pozostałych uczniów a naszemu ochotnikowi nie pozostaje nic innego, jak tylko odnaleźć ją zadając pytania Have you got …?

Bawimy się przy Rain, rain go away. W sali rozkładam karty obrazkowe z osobami występującymi w piosence. Uczniowie chodzą gęsiego dookoła sali, na dźwięk słowa np. daddy szukają karty z tatą. Uczeń, który jako pierwszy znajdzie kartę, podnosi ją do góry i wymyśla gest/krok, który teraz pokazuje a pozostałe dzieci powtarzają za nim chodzą w kółko. Zmiana następuje przy kolejnej zwrotce i następnych członku rodziny.

Nie mogę pominąć hitu nad hitami, do którego świetnie bawią się wszyscy uczniowie. Wykonujemy taki układ 😉

Cieszę się, że dotrwałeś do końca tego wpisu. Jeśli spodobały Ci się moje pomysły to będzie mi miło gdybyś zechciał podzielić się ze mną informacją zwrotną. Chętnie poznam również Twoje pomysły na zabawy i gry z tematu rodziny 🙂

A jeśli chciałbyś jeszcze przy okazji pomóc jednej z naprawdę potrzebujących rodzin, to gorąco zachęcam Cię do wsparcia zbiórki Kacperka chorego na SMA. Chłopiec ma naprawdę mało czasu na uzbieranie aż 8 milionów. Obecnie ma już 16 miesięcy a lek musi zostać podany przed końcem 2. roku życia. Jeśli tylko możesz, pomóc Kacperkowi, każda złotówka jest na wagę złota! -> siepamaga/kacpi-boruta

Możesz pomóc biorąc udział w akcji Bloggers for children -> Bloggers for Kacpi. Zasilając skarbonkę dowolną kwotą pomagasz Kacperkowi i otrzymujesz wyjątkowy e-book, z pomysłami na zajęcia bez drukowania czy kserowania, czyli ekspresowe przygotowanie do lekcji. Zegar tyka. Bardzo proszę, pomóż Kacprowi!

Pamiętaj, dobro wraca!

2 myśli w temacie “Gry i zabawy na zajęcia językowe MY FAMILY”

Dodaj komentarz