Back to school, Język angielski/English, Język francuski/Français, Język hiszpański/Español, Język niemiecki/Deutsch

Pierwsze zajęcia w przedszkolu …

… a właściwie w oddziale przedszkolnym. Pracuję w szkole podstawowej z zerówką i w ubiegłym roku szkolnym zaczęłam uczyć również w tej grupie. Były to moje pierwsze zajęcia z takimi maluchami i wszystko wskazuje na to, że będę kontynuować tę przygodę. Dlatego chciałam podzielić się z Wami pomysłami, które sprawdziły się podczas moich zajęć. 

To moje jedyne zajęcia z tak małymi dziećmi (w ubiegłym roku uczyłam w dwóch grupach, w zbliżającym się roku szkolnym utworzyła się tylko jedna) więc przygotowanie do tych zajęć jest dla mnie dość specyficzne. Po pierwsze zakładam, że część z tych dzieci mogę uczyć w pierwszej klasie (więc nie chcę za dużo korzystać z zabaw, jakie wykorzystuję z pierwszakami). Po drugie, jak już pisałam, to moje jedyne zajęcia z takimi maluchami, więc tak naprawdę materiałów ani ćwiczeń nie wykorzystam już podczas żadnych innych zajęć. Z tych powodów staram się, żeby materiały i zabawy były jak najbardziej uniwersalne, żebym mogła z nich korzystać jak najdłużej i przy okazji różnych tematów.Brzmi znajomo? Moje pierwsze pomysły na zajęcia w zerówce … nie są moje 😀 Należą do -> Edyty Pikulskiej – kreatywne pomysły na zajęcia języka angielskiego a hasło Easy, breezy … English przyświeca jej blogowi 🙂 Gdy rok temu dowiedziałam się, że będę uczyć takie maluchy wpadłam w chwilową lekką 😉 panikę głównie dlatego, że nie za bardzo wiedziałam, jak zacząć zajęcia w takiej grupie. Na szczęście w pomocą przyszła Edyta ze swoimi świetnymi, uniwersalnymi pomysłami które na dodatek nie wymagają dużego nakładu czasu na przygotowania. Gorąco polecam śledzenie jej FB, na którym dzieli się swoimi sposobami na pracę w przedszkolu oraz nagranie z konferencji Out of the box z całą górą praktycznych pomysłów.
Z materiałów do druku mogę Wam podrzucić lamy -> At the gym, które początkowo wpadły mi w oko z myślą o zerówce, ale prawda jest taka, że pasują i na zajęcia w ósmej klasie. Albo i wyżej 😉 Jak widzicie polecam nie tylko swoje materiały 😉 Czuję, że te lamy będą hitem.Tak więc jeśli jeszcze nie znacie Edyty to śmigajcie na jej bloga, na pewno znajdziecie całą górę inspiracji!
Tak się złożyło, że jedna z tych moich dwóch grup zerówkowiczów była mega wyzwaniem. Klasa integracyjna, aż 5 dzieciaków z orzeczeniami, naprawdę było mega ciężko. Ciągle musiałam wracać do zasad, przypominać je i wałkować w kółko. Akurat ta “wymagająca” grupa lubiła zabawy z flashcards, więc pomyślałam że w tym roku warto wprowadzić i utrwalać classroom rules z pomocą kart obrazkowych. Opracowałam zestaw -> Zestaw materiałów Classroom rules z kartami w kolorowej i czarno – białej wersji, memory i kartami pracy. Planuję korzystać z nich przez cały rok a jeden zestaw przywiesić na tablicy, żeby oświetlał nam dobrą drogę, szczególnie w chwilach zapomnienia 🙂
Internet jest pełny dobrodziejstw z których możemy czerpać pełnymi garściami. Również na YT znalazłam dużo podpowiedzi, które wykorzystałam podczas swoich zajęć. Jeśli pracujecie z maluchami to na pewno znacie kanał -> Steve and Maggie i ja rdz również czasami korzystałam z ich nagrań (chociaż więcej w pierwszych klasach, w których mam po prostu więcej zajęć = więcej czasu). Jednak bardziej od historyjek przydały mi się propozycje zabaw właśnie takich, jakich szukałam: szybkich i nie wymagających dużego przygotowania. Często pojawiają się one na ich FB, więc jeśli jeszcze nie śledzicie tutaj tej zabawnej pary przyjaciół, to zacznijcie – naprawdę warto.
Poza tym zaglądałam również do:

Tak jak pisałam wcześniej, ze względu na ograniczenia czasowe nie korzystam zbyt często z filmików podczas swoich zajęć. W większym stopniu pracowałam na nich w czasie nauczania zdalnego.Jest coś, co wpływało kojąco na dzieciaki, przynajmniej podczas moich zajęć. A były to kulturówki. Z dużym zaciekawieniem maluchy poznawały zwyczaje panujące w innych krajach. Najbardziej podobało im się porównywanie tradycji polskich i angielskich oraz rekwizyty. Największe pole do popisu miałam oczywiście podczas zajęć bożonarodzeniowych (moje pudła pękają w szwach z materiałami związanymi z Christmas) i obiecałam sobie, że w następnym roku szkolnym będziemy bawić się z okazji każdego święta anglojęzycznego, które tylko będę mogła wciągnąć do zajęć. Mam tylko nadzieję, że nie będzie i brakować rekwizytów 😉 bo wszystkie zabawy organizowałam tutaj właśnie z nimi lub z kartami obrazkowymi.
Kilka moich poprzednich pomysłów na kulturówki znajdziecie tutaj -> Happy birthday Her Majesty! Pomysły na zajęcia kulturowe LONDON

To właśnie flashcards bawiliśmy się najwięcej. Na szczęście obydwie grupy nie były zbyt liczne (15  – 17 dzieci) sprawdzały się takie pomysły, których nie mogłam realizować np. z pierwszakami (tutaj mam grupy liczące 24 uczniów). Do niektórych zabaw opracowałam zestawy mini kart obrazkowych na zasadzie jedna karta dla jednego ucznia. Najwięcej chyba w z takimi mini kartami bawiliśmy się w luźną wersję Who took the cookie? Ta zabawa była hitem nad hitami, więc wykorzystywałam ją bardzo często i co najlepsze, w ogóle nie nudziła się dzieciakom 🙂 Rozdawałam mini karty np z pogodą i zmieniałam tytułowe ciasteczko np. na Who took the rainbow?
Bardzo często graliśmy w Bingo! a uczniowie sami wykonywali plansze. Zaoszczędzałam dzięki temu na drukowaniu i dodatkowo gdy już skończyliśmy omawiać dany temat, maluchy mogły zabrać swoje plansze do domu.
W sali zerówkowiczów mam również pokaźny worek z plastikowymi zakrętkami po musach owocowych. Gramy z nimi podczas w Bingo! a ja staram się wymyślać różne aktywności z ich wykorzystaniem, ponieważ dzieci naprawdę lubią się z nimi bawić. I tak na przykład podczas “przerabiania” pogody utrwalaliśmy od razu liczby. Z papieru kolorowego wycięłam dwie chmury, między nimi kładłam worek z zakrętkami, wybierałam dwóch chętnych uczniów a każdy z nich miał ułożyć określoną liczbę kropli kolorowego deszczu spadającego z tych chmurek. Niby takie proste ćwiczenie a bardzo angażowało grupę. Każdy chciał być wybrany (i zawsze był oczywiście) 🙂 a wszyscy byli skupieni sprawdzając, czy kolega/koleżanka dobrze policzył.

To tak z grubsza 🙂 te rzeczy, które u mnie najlepiej sprawdziły się podczas pierwszego roku pracy w zerówce. Ciekawe co będzie działo się w tym roku. Bardzo chętnie poznam Wasze hity, z czym najlepiej się Wam pracuje w takich grupach czy jakie materiały polecacie najbardziej. Dajcie znać w komentarzach, do maluchów nieustannie szukam nowych inspiracji 😉

Leave a Reply