Akcja blogowa High 5!, Język angielski/English, Język francuski/Français, Język hiszpański/Español, Język niemiecki/Deutsch, Seasons

5 pomysłów na 4 pory roku

.. czyli blogujące anglistki w akcji! Po dłuższej przerwie zapraszam do kolejnego wpisu powstałego w ramach akcji High 5! Tym razem postanowiłyśmy odkurzyć pomysły, które już od dłuższego czasu zalegają nam w szufladach, bo nigdy nie mamy czasu na ich dokończenie. Ja mam naprawdę dużo takich tematów, ale postawiłam na pory roku i bardzo cieszę się, że nareszcie udało mi się dokończyć pracę nad tymi materiałami. Tak więc zapraszam Was do zabawy z czterema porami roku!

Ostatnią akcję High 5! zaczynałam od informacji, że poszukuję pracy. Teraz nową pracę już mam i to bardzo fajną. Nie ma to jak zmiany na lepsze 😉 Nowe miejsce podoba mi się dużo bardziej od poprzedniego z wielu powodów. Super jest na przykład to, że moje klasy mają aż 5 godzin angielskiego tygodniowo. To dla mnie duże pole do popisu, mnóstwo utrwalania oraz możliwość wprowadzania dodatkowych tematów. To również szansa na rozbudowanie omawianych działów. Seasons jest jednym z nich.

Przyznam, że za lapbooka zabrałam się pierwszy raz w życiu. Podejrzałam go u wychowawczyni jednej klasy, w której uczę i postanowiłam przenieść taką formę pracy na angielski. Poszperałam na Pintereście i zaserwowałam swoim uczniom projekt utrwalający słownictwo związane z porami roku, pogodą i ubraniami. Uczniowie pracowali samodzielnie, ja wyjaśniłam jak  lapbook powinien wyglądać na etapie końcowym i dzieciaki dzielnie działały ze swoimi skarbami, które później oczywiście zabrały do domów. Tak lapbook prezentuje się w środku: 

Książeczkę, którą widzicie po prawej stronie pobrałam stąd -> 4 Seasons Flip Book i naprawdę fajnie pasuje do takiego projektu. Po lewej stornie przypomnienie nazw pogody a na środku ubrania posegregowane odpowiednio do pory roku. Jak widzicie ubrania zostały wycięte z gazet i zaoszczędziło nam to dużo czasu. Na samym przodzie umieściłam koło z nazwami miesięcy a dzieci rysowały symbole pór roku. Natomiast na odwrocie każdy pisał o swojej ulubionej porze roku, rysował siebie ubranego odpowiednio do tej pory roku i opisywał, w co jest ubrany. Dodałam również cztery krótkie wiersze o porach roku (znalazłam go w sieci). Więcej zdjęć prac moich uczniów możecie zobaczyć w tym filmiku:

Jeśli i Wy macie ochotę na podobny projekt to mam dla Was małą pomoc w postaci szablonu koła, które moi uczniowie umieścili na okładkach swoich lapbooków. Te materiały są do pobrania na końcu wpisu.

Chyba przy każdym temacie korzystam z piosenek i filmików dostępnych na YT. Mam kilka kanałów, które dzieci naprawdę bardzo lubią i każdy nowy odcinek witany jest okrzykami radości. Kiedyś na pewno pokuszę o osobny wpis w tym temacie. Oczywiście i na zajęcia z porami roku znalazłam kilka ciekawych propozycji:

… a może raczej nie Ty, ale Twoi uczniowie 🙂 Mam dla Was propozycję gry, którą możecie wykorzystać w dużych grupach a wykonają ją dzieci. Dla mnie temat pór roku jest związany z ubraniami. Opisywanie, w co jest się ubranym świetnie pasuje do zmieniającej się pogody. Tak więc pod przykrywką seasons przemycamy powtórkę z poprzednich rozdziałów.

Ale po kolei. Na zadanie domowe prosimy uczniów o wykonanie czterech małych rysunków przedstawiających ich samych ubranych w różne ubrania (podczas jesieni, zimy, wiosny i lata). Przed rozpoczęciem gry wrzucamy wszystkie karteczki do worka, mieszamy i układamy na podłodze. Uczniowie siadają dookoła i zaczynamy. Jedna osoba opisuje wybraną narysowaną przez siebie małą pracę a pozostali uczniowie starają się jak najszybciej znaleźć opisywany rysunek. Ten, komu się uda zdobywa punkt a opisuje kolejna osoba. Polecam Wam takie ćwiczenie, jest naprawdę dużo śmiechu z rysunków 😉

Podczas zajęć bazuję oczywiście i na swoich grach, nie może być inaczej 🙂 Miałam już kilka gotowych z poprzednich lat, teraz w końcu udało mi się opracować jeszcze coś nowego i tak powstał całkiem niemały zestaw składający się z 62 slajdów prezentacji multimedialnych i 57 stron gier do druku. Dobrze wiecie, że prezentacje wykorzystuję podczas “normalnych” zajęć, nie powstają one na potrzeby nauczania zdalnego. Moi unczniowie bardzo polubili również taką formę ćwiczeń, więc staram się serwować im kolejne propozycje. Tak prezentują się moje najnowsze materiały związane z seasons of the year: -> Zestaw materiałów Seasons
W skład zestawu wchodzą następujące materiały: dwie prezentacje multimedialne w wersjach do edycji, zestaw kart obrazkowych i wyrazowych, cztery gry planszowe, gra What doesn’t belong?, plakaty wyrazowe, układanka – koła z symbolami czterech pór roku oraz plansze Sorting activity

Wszystkie materiały Seasons możecie dokładnie zobaczyć klikając poniżej:Zestaw materiałów Seasons to nowość w moim sklepie i bardzo cieszę się, że udało mi się zakończyć pracę nad nim. Gdyby nie akcja High 5! pewnie nadal czekałby na swoje 5 minut 😉 a tak już teraz mogę się podzielić z Wami tymi materiałami.

Na zakończenie mam dla Was jeszcze jedne materiały i tym razem jest to sudoku obrazkowe, którego do tej pory chyba trochę niedoceniałam, a naprawdę fajnie sprawdziło się również podczas nauczania zdalnego. Przygotowałam plansze dla każdej pory roku, zasady chyba są wszystkim znane 🙂 
Te materiały możecie pobrać z poniżej. Przygotowałam je w dwóch wersjach: z białym i kolorowym tłem. Enjoy!

To już wszystkie moje pomysły na zajęcia związane z porami roku. A teraz zajrzyjcie jeszcze do pozostałych blogerek 🙂
Enjoy English: Jeszcze parę słów o tabu
BB’s Playground 5 nakrętek
English Freak 5 pomysłów na “lessoon filters”
made by kate – Zawody z Krainy Prokrastynacji na 5 sposób
Head Full of Ideas Pomysly z krainy prokrastynacji
Londonopoly: Balonowe szaleństwo w Krainie Prokrastynacji
Angielskie Bajanie Fajne pomysły na …elski dla dzieci
AngSchool 5 pomocy z Krainy Prokastrynacji
Karolina Kępska Teacher Trainer – Nie podróżuj po Krainie Prokrastynacji – mediuj, przetwarzaj, ucz!
Edyta Pikulska – kreatywne pomysły na zajęcia języka angielskiego

High 5!

13 myśli w temacie “5 pomysłów na 4 pory roku”

  1. Uwielbiam lapbooki <3 <3 Tez wykorzystuję je podczas zajęć. Cudowny pomysł, porównanie pór roku to wspaniały pomysł. Wszystko w jednym miejscu 🙂

    1. Już wcześniej widziałam takie projekty, ale jakoś było nam nie po drodze, aż zobaczyłam w realu jak pięknie się prezentują. Fajnie, że mogę coś podpatrzeć równiez u nauczycieli innych przedmiotów 😉

    1. Najlepsze jest to, że mogą ją przygotować uczniowie, a załsługi za fajne ćwiczenie spadnie na Ciebie 😀

    1. Dzięki! Ja pierwszy raz za ten temat tak na poważnie zabrałam się w miającym roku szkolnym i planuję rozszerzyć zajęcia w kolejnych latach 🙂

  2. Lapbooki są świetnym sposobem na zebranie wszystkich informacji w jednym miejscu, co dla uczniów jest niezwykle ważne! Sudoku wygląda świetnie 🙂

    1. Z lapbooków również rodzice byli bardzo zadowoleni, słyszałam od nich kilka przychylnych opinii 😉 ale wyszły naprawdę fajnie. Można na szybko powtórzyć materiał a i na pewno dużo zapamiętali dzięki samodzielnej pracy (wszystko robili podczas naszych zajęć).

  3. Kochana genialne pomysły, zainspirowałaś mnie na cały rok!!!! Szukałam takich materiałów od….roku i proszę bardzo znalazłam je u Ciebie 🙂 będę częstym gościem Twojego bloga!!! Gratuluję serdecznie i życzę powodzenia!!! pozdrawiam

    1. Super, zapraszam! Ja przygodę z porami roku na poważnie zaczęłam niedawno, ale na pewno ten temat będzie wracać podczas moich zajęć bo daj dużo możliwości na przemycanie powtórek z różnych działów 🙂

  4. A ja jako rodzic szczerze nienawidzę lapbooków. Siedzimy z córka pół dnia, wycinamy, kleimy. Spędzamy nad tym cholernie dużo czasu, podczas gdy zwyczajna nauka tego, co zamieszczamy w lapbooku, zajęłaby 1/4 tego. Potem ląduje to w śmieciach. Już nie wspomnę o tym, ze obie nienawidzimy prac plastycznych. I jak tylko słyszę hasło „mamo, mamy prace domowa zrobić lapbooka” to robię się agresywna.

    1. Ja nie zadaję lapbooków na zadanie domowe, robimy je na lekcji. Wychodzę z założenia, że to fajna forma utrwalenia wiadomości z kilku tematów a dzieci mają ciekawą pamiątkę i “ściągę” na późniejsze lata. Robimy jednego lapbooka na całe 3 lata, więc na pewno nie przesadzamy z takimi pracami. A jeśli u Was zadają takie aktywności do domu i często to warto porozmawiać na ten temat z nauczycielem 🙂

Leave a Reply